فواید درمان ترکیبی امپاگلیفلوزین و متفورمین برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

11 اوت 2016- تحقیقات جدید نشان داد درمان ترکیبی Jardianceو متفورمین به کنترل قندخون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند. این یافته ها در مجله ی Diabetes Careمنتشر گردید.

در این مطالعه، محققان به بررسی درمان ترکیبی امپاگلیفلوزین و متفورمین به عنوان اولین خط درمانی در مقایسه با درمان بیماران با هر یک از این دو دارو بصورت تکی پرداختند.

پرفسور Hadjadjاز بیمارستان دانشگاه Poitiersدر فرانسه وهمکارانش از 1464 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 که قبل از این تحت درمان دارویی قرار نگرفته بودند، برای انجام این تحقیق ثبت نام کردند.

همه ی بیماران دارای هموگلوبین A1Cبیشتر از 7.5درصد (58.5میلی مول بر مول ) بودند و بصورت تصادفی برای مدت 24 هفته تحت درمان با دوزهای مختلف امپاگلیفلوزین همراه با متفورمین یا امپاگلیفلوزین و متفورمین هر یک به تنهایی قرار گرفتند.

مقدار قندخون بیماران در ابتدای تحقیق و هفته ی 6، 12، 18 و 24 بررسی گردید، همچنین ویزیتهای پیگیری 7 روز پس از آخرین مصرف این داروها برای هر یک از بیماران انجام شد. مقدار هموگلوبین A1Cبیماران در تمام گروه‌ها کاهش یافت اما بالاترین کاهش در میان بیماران تحت درمان با امپاگلیفلوزین و متفورمین  با روش مصرف دوبار در روز رخ داده بود.

 همچنین بیماران گروه درمانهای ترکیبی کاهش وزن بیشتری را نسبت به کسانی که تحت درمان تکی با متفورمین بودند، تجربه کردند. کاهش فشار خون در گروه  بیماران تحت درمان ترکیبی بیشتر بود اگرچه  این کاهش در مقایسه  با گروه  تحت  درمان با  امپاگلیفوزین به تنهایی چندان قابل توجه نبود.

محققان می گویند: این نتیجه مطابق با انتظار ما در مورد کاهش فشارخون با داروی امپاگلیفلوزین در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود که قبل از این نیز مشاهده گردید. مکانیزم کاهش فشارخون به دلیل مصرف امپاگلیفلوزین هنوز بخوبی مشخص نشده است اما ممکن است منعکس کننده ی کاهش وزن، انقباض حجم ثانویه  به دیورز اسموتیک یا  سفتی شریان باشد.

 ترکیب این دو دارو توسط بیماران بخوبی تحمل گردید و خطر هیپوگلایسمی را افزایش نداد. محققان امیدوارند این یافته ها مشوق استفاده از ترکیب داروی empagliflozinو متفورمین برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با خطر بالای بیماریهای قلبی عروقی باشد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/aug/revita-procedure-displays-short-term-blood-glucose-improvements-in-type-2-diabetes-96807877.html